Tablet publishing: trial and error – de WWP case
Uitgeverijen zitten in zwaar weer. Bestaande verdienmodellen staan onder de druk (dalende oplages en advertentie-inkomsten) en iedereen is naarstig op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Ondanks een fikse reorganisatie, investeert Sanoma in ‘digitaal’ en Spotify-achtige concepten, zoals eLinea, Blendle en Artikelgemist.nl worden gezien als mogelijkheden voor de (nabije) toekomst. Ook betaalmuren voor content worden niet uitgesloten. En tot slot worden ook mobile content en tablet publishing tot (toekomstige) kansen gerekend. Hoe kun je daar invulling aangeven?
Die laatste vraag wil ik graag beantwoorden door een case te bespreken, te weten de WWP (World Wide Predators) App die onder copyright van Vipmedia Publishing & Services wordt ‘uitgegeven’. Even kort een toelichting. WWP is een nieuwe (internationale) roofvis (vissen die andere vissen eten) App die spectaculaire en exclusieve films en foto slide shows combineert met praktijkgerichte informatie over roofvissen, nieuwe producten en de laatste ontwikkelingen. De App is begin oktober in de App Store gelanceerd.
Video-trailer WWP app
Just do it
De vraag is nu; hoe heeft een relatief kleine uitgeverij het voor elkaar gekregen een dergelijk app te ontwikkelen, produceren en te lanceren. En nog kostenneutraal ook. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: een beetje geluk, een beetje boerenslimheid, heel veel geloof en heel veel toewijding.
Het idee om een app te ontwikkelen is ontstaan naar aanleiding van het vele videomateriaal dat voor het magazine Rovers als onderdeel van de reportages is gemaakt. Samen met het mediabureau van de uitgeverij is toen bedacht: Waarom deze niet brengen in een app? Video (content) consumptie is groeiend als ook het gebruik van tablets en smartphones. En omdat in Nederland karpervissen en witvissen veel populairder zijn, waarom niet gelijk internationaal? Hieruit is de afspraak ontstaan om samen te investeren in tijd en content om zo een App te realiseren voor de iPad. A) omdat de content zich beter leent voor een tablet en b) omdat – hoewel dalend – het marktaandeel van iPad op de tabletmarkt nog altijd het grootst is.
EFFTEX 2013
Op basis van die uitgangspunten is een selectie gemaakt van de beste aanwezige films met een internationaal karakter en zijn die in het Engels ondertiteld. Tegelijkertijd is gekeken naar andere interessante, bruikbare content en is gekeken naar het potentieel om samen met klanten (adverteerders) content te co-creëren. Daar is een eerste dummie uitgekomen die tijdens de jaarlijkse internationale branchebeurs, EFFTEX, in wenen is getoond aan de markt. De reacties waren overweldigend en de App kreeg de runner-up award voor Best New Product. Een aantal wereldwijde marktspelers als SPRO, Shimano, Savage Gear, Raymarine en Daiwa deden toezeggingen om met (betaalde) content te investeren in de App.
Lancering in oktober
Samen met het mediabureau, internationale redacteuren en relaties en de ‘adverterende’ partners is er na die beurs in juni hard gewerkt aan de optimalisatie van de content (nieuwere internationale films, animaties, tekst en uitleg, vertalingen), de look and feel en de navigatie met als resultaat een lancering begin oktober in de wereldwijde App Store.
En nu?
Enerzijds wordt er nu hard gewerkt aan de ‘verspreiding’ van de app, met name via social campagnes en de inzet van een groot internationaal netwerk van redacteuren, bedrijven en online platforms en anderzijds wordt er een plan gemaakt voor de herlancering in 2014, maar dan voor zowel iOS als Android en zowel tablets als smartphones. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de te gebruiken productie technieken en de mogelijkheden van mobile advertising te integreren en eventueel betaalde downloads op het moment dat deze er niet in zitten.
Al het met al kun je met een beetje creativiteit en toewijding al een heel eind komen als uitgever als het gaat om het verkennen van nieuwe verdienmodellen, zoals apps en tablet publishing dat kunnen zijn.